FULTON, ROBERT ( 1765 _ 1815 )

FULTON, ROBERT ( 1765 _ 1815 )

Buharlı geminin geliştirilmesine öncülük eden Robert Fulton, 1765’te, Pennsylvania’da ( ABD ) doğdu. Aynı yıl, James Watt, buharlı geminin verimini artıran kondansatör için patent almıştı.

Fulton, 14 yaşındayken, balık tutmak için sandal yaptı. Ama resme yönelerek, minyatür portre ressamı olarak ün saldı. 1787’de İngiltere’ye giderek, yapıtlarını Krallık Akademisi’nde sergiledi.

Bir süre sonra, resim yapmaktan vazgeçip, çalışmalarını Eklüz Sistemleri’nin elverişli olmadığı arazilerde, kanal yapımıyla ilgili sorunlar üstünde yoğunlaştırdı. 1796’da Kanallarda Denizciliğin Geliştirilmesi Konusunda Bilimsel Çalışma adlı kitabını yayımladı. Bu yapıtında, eklüzler yerine, eğik düzlemlerin kullanılmasını ve ara kanalların yapımını savunuyordu. Eğik düzlemler için geliştirdiği çizim, raylar üstünde çalışan kızaklara asılı iki sandal gerektiriyordu. Yukarı çıkan sandal, aşağı inen sandalla dengeleniyordu.

1791’de Fransa’ya geçen Fulton, su altında patlayan barut üstünde çalıştı. ” Nautilus ” adını verdiği, torpil taşıyan ilk denizaltıyı yaptı, altına TORPİDO bağlayarak uçurdu. Napolyon, bu deneylere ilgi gösterdi; ama Fransız hükümeti, Fulton’un söz konusu silahları geliştirme önerisini geri çevirdi.

Fulton, bundan sonra, denizcilikte buhar gücü kullanma sorununu araştırmaya başladı. Buhar makinesinin daha önceki gelişmesiyle ilgili bilgileri toplayarak, eski buhar gemisi çizimlerinin başarısızlıklarının nedenini buldu: Makinelerin çok ağır olması yüzünden, teknelerde yolcular ve yük için yer kalmıyordu. Buharlı gemi deneyleri için gerekli parasal kaynağı, ABD elçisi Robert Livingston ( 1746 – 1815 ) karşıladı. Livingston, buharlı gemiler üstünde çalışmış, ama deneyleri başarısızlıkla sonuçlanmış amatör bir mühendisti. New York eyaletinde, bütün su yollarında, yirmi yıl boyunca buhar ya da ateşle tahrik edilen gemileri çalıştırmak için, yalnız kendisine yetki veren yasayı çıkarmayı başardı. 1802’de, Fulton’la bir ortaklık kurdu.

Fulton, çeşitli çarklar ve uskur pervanelerle, deneyler yaptı; sonunda, buharlı gemilerde ” kanatlı çarklar ” ı kullanmaya karar verdi. 9 Ağustos 1803’te ABD’li Joel Barlow’un çizdiği, odunla ısıtılan, alçak basınçlı kazanı kullanarak, Sen ırmağı üstünde başarılı bir deney yaptı.

Fulton 1804’te İngiltere’ye dönerek, torpido ve denizaltıyla ilgili tasarılarını, Fransızlara karşı kullanılmaları için İngiliz Deniz Kuvvetleri’ne satmaya çalıştı; ama başarılı olamadı. Fulton ve Livingstone, 61 cm çapında, 1 m stroklu bir buhar silindiri yaptırıp, 1806’da ABD’ye döndüler: New York’lu Charles Browne’ın yaptığı Clermont adlı gemiye, bu motoru monte ettiler.

Clermont, 40 m uzunluğunda, 4 m genişliğinde, 2 m derinliğindeydi ve 60 santimetrelik su kesimi yüksekliği vardı. 20 beygir gücündeki motoru, 4,25 m’lik iki kanatlı çarkı çalıştırıyordu. Kollu krankları, alın dişlileri ve volanı, Fulton tarafından çizilip yapılmıştı.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: